0 Objekt
Beställningar innan kl 14 skickas samma dag.
Beställningar innan kl 14 skickas samma dag

Bakterier och pH-värde

Bakterier och pH-värde

pH är ett värde för surhet, eller balansen mellan syra och bas. 0-7 anses vara surt, och 7-14 är basiskt (eller alkaliskt). Är värdet exakt 7 anses pH-värdet vara neutralt, vilket nästan alltid är önskvärt i tarmarna. Begreppet pH-värde används ofta inom medicin, men är också vanligt förekommande i miljövetenskap, kemi, biologi och agronomi (lantbruksvetenskap).

pH-värdet i kroppen har enorm påverkan på hur väl olika bakterier och andra mikrober trivs. Bakterier finns över allt på kroppen, både inuti och utanpå. En stor del av bakterierna håller dock till i tarmfloran, vilket gör det extra viktigt att arbeta för ett gynnsamt pH-värde. Kroppen är bra på att reglera detta själv, men man kan hjälpa tarmarna på traven genom att till exempel justera sin kost.

Neutral pH

Olika bakterier föredrar olika pH-värden och miljöer. Det är inte så enkelt att alla dåliga bakterier trivs bäst i surare miljöer, och goda i basiska – eller tvärtom. I tunntarmen och tjocktarmen bör värdet vara neutralt, eller svagt basiskt. Personer som drabbats Candida-infektion har till exempel nästan alltid en vis försurning, vilket kan åtgärdas med en mer basbildande kost.

Symtom som förstoppning, dåligt upptag av näring och matsmältningsproblem är också vanliga effekter när tarmarnas pH-värde dras åt det surare hållet.

Basbildande kost

Det rekommenderas inte att äta 100 % basisk mat, men de flesta skulle gynnas av åtminstone en ökning av basbildande mat. Det är inte ovanligt att göra en renande kur någon gång per år då man under ett par veckor endast intar basbildande mat.

Som tur är har basbildande mat även många andra fördelar för vår hälsa. Nästan alla grönsaker, frukter och bär bidrar till ett mer basiskt pH-värde i tarmen och kroppen. Frukt och grönsaker innebär ju också bonusen att de är rika på fibrer och vitaminer. Några utmärkande exempel på bra “basföda” är:

  • Bladgrönsaker
  • Bär
  • Bönor
  • Frukt (ironiskt nog är “sura” citrusfrukter extra basbildande)
  • Potatis
  • Rödkål
  • Mandel

Till syrabildande kost räknas bland annat kött, kaffe, socker, vete och gluten.

getTested

Ställ gärna frågor om tarmhälsa. Du kan kontakta oss här, eller genom att skriva en kommentar nedan. Du kan se alla våra hälsotest på vår webbsida gettested.se eller klicka här.

    0 kommentarer

    Skicka en kommentar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *